سنگ کلیه


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 27 خرداد 1403
بازدید : 27
نویسنده : mozhgan

سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌های کلیوی است. سنگ‌های کلیه (نفرولیتیازیس) در واقع رسوباتی از جنس مواد معدنی و نمکی هستند که در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. جنس سنگ‌های کلیه معمولا اگزالات کلسیم است. سنگ دارای ساختاری تیز و کریستالی است و گاهی به اندازه‌ی یک توپ گلف رشد می‌کند.

سایر مقالات : بهترین متخصص اورولوژی

این بیماری علت شایع خون در ادرار (هماچوری) و درد شدید در شکم، پهلو یا کشاله‌ی ران است. تولید سنگ در بین مردان بیشتر از زنان دیده‌می‌شود. بیشتر افرادی که به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی هستند.

طی چند دهه‌ی گذشته، درصد مبتلایان به سنگ‌های کلیه در ایالات متحده‌ی آمریکا رو به افزایش بوده‌است که به احتمال زیاد به مشکل همه‌گیر چاقی مربوط می‌شود. معمولا هنگامی‌که ادرار غلیظ می‌شود، مواد معدنی متبلور شده و به هم می‌چسبند و سنگ کلیه تشکیل می‌شود.

شن کلیه چیست و اندازه سنگ کلیه چقدر است؟

در بیشتر موارد سنگ‌های کلیه اندازه نخود هستند. اما این سنگ‌ها می‌توانند در ابعاد کوچکتر به‌اندازه یک دانه شن یا ابعاد بزرگتری در اندازه توپ گلف هم ایجاد شوند. معمولا سنگ‌های کوچک از دستگاه ادراری عبور کرده و دفع می‌شوند. اما اگر سنگ بزرگ باشد، ممکن است پزشک جراحی را توصیه‌کند.

سنگ‌های کلیه ابعاد مختلفی داشته و ممکن است در سایز بزرگ یا کوچک در اندازه شن باشند. در اصطلاح به سنگ‌های کوچکتر از ۶ میلی‌متر شن کلیه گفته‌می‌شود. شن کلیه ابعاد کوچکی داشته و شخص به‌راحتی می‌تواند آن را دفع کند.

سایر مقالات : عمل سنگ کلیه

نشانه ها و علائم سنگ کلیه کدامند؟

تا زمانی‌که سنگ کلیه در کلیه حرکت نکرده و وارد مجاری ادراری نشده‌است، ممکن است هیچ علامتی را نشان ندهد، این سنگ‌ها به نام سنگ‌های خاموش معروف هستند. علائمی که ممکن است در بیمار ایجاد شود عبارتند از:

درد سنگ کلیه

سوزش ادرار

درد هنگام ادرار کردن

ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای

ادرار کدر و دارای بوی ناخوشایند

تهوع و استفراغ

نیاز مداوم به ادرار کردن (فوریت ادرار)

ادرار کردن بیشتر از حد معمول (تکرر ادرار)

تب و لرز

کاهش حجم ادرار

وجود گلبول‌های سفید یا چرک در ادرار در آزمایش ادرار

در صورت بروز علائم و نشانه‌های نگران‌کننده‌ای مانند درد همراه با حالت تهوع و استفراغ، درد همراه با تب و لرز، وجود خون در ادرار، مشکل در دفع ادرار و درد شدیدی که نمی‌توانید آرام باشید و قرار گرفتن در هیچ موقعیتی درد را کاهش نمی‌دهد، به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه‌کنید.

سایر مقالات : پروتز آلت

علائم سنگ کلیه در مردان کدامند؟

مردان ممکن است درد شدیدی را در پشت یا پهلو تجربه کنند که اغلب به ناحیه کشاله ران منتشر می‌شود. علائم دیگر ممکن است شامل تهوع، استفراغ، ادرار دردناک و خون در ادرار باشد.

علائم سنگ کلیه در زنان چیست؟

علایم سنگ کلیه در زنان ممکن است مشابه مردان باشد و نشانه‌هایی مانند درد در پشت یا پهلو، تهوع و استفراغ را تجربه کنند. علاوه‌براین موارد، زنان ممکن است درد در ناحیه کشاله ران یا فرج را نیز تجربه‌کنند، که ممکن است با عفونت دستگاه ادراری یا سایر بیماری‌های زنان اشتباه گرفته‌شود.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله سلامتی و آدرس salamatmag.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com